Kolej na pomorzu zachodnim
| ZACHODNIOPOMORSKAKOLEJ.PL | |
| Data utworzenia: | 2022-09-16 14:07:59 |
| Aktualizacja: | 2025-07-26 09:05:50 |
Poznaj intrygującą historię kolei na Pomorzu Zachodnim, która po I wojnie światowej została podzielona między Niemcy, Polskę i Wolne Miasto Gdańsk. Linia, zarządzana częściowo przez PKP na terenie Wolnego Miasta Gdańska, mimo niemieckiego nazewnictwa stacji, świadczyła o złożonej sytuacji politycznej. Po wybuchu II wojny światowej w 1939 roku cała infrastruktura kolejowa ponownie znalazła się w granicach Niemiec, co na zawsze zmieniło jej charakter i wpływ na region, ukazując strategiczne znaczenie transportu w zmiennych realiach historycznych.
Podsumowanie wygenerowano automatycznie.Pełna treść oryginalnego wpisu poniżej.
Po zakończeniu I wojny światowej i ukształtowaniu się granic (lata 1918-1920) linia znalazła się w granicach trzech państw: Republiki Weimarskiej (Niemiec), II Rzeczypospolitej (Polski) i Wolnego Miasta Gdańska. Stacjami granicznymi stały się Groß Boschpol (Bożepole Wielkie) (po stronie niemieckiej) i Strzebielino (po stronie polskiej). Ostatnią stacją w granicach Polski przed wjazdem do Wolnego Miasta Gdańska była Kolibki Orłowo (obecnie Gdynia Orłowo). Administrację nad koleją według postanowień traktatu wersalskiego w Wolnym Mieście Gdańsku powierzono kolejom polskim PKP, jednak językiem urzędowym był język niemiecki, toteż nazwy stacji na tym obszarze miały nazewnictwo w tym właśnie języku. Po wybuchu II wojny światowej w 1939 cała linia ponownie znalazła się w granicach Niemiec (III Rzeszy).
Link: http://zachodniopomorskakolej.pl <-- Aktywuj wpis by aktywować link
| Oceń tę stronę: Dokonaj oceny przyciskiem |
| Tagi: | #kolej, #światowej, #granicach, #pomorzu, #zachodnim, #wojny, #linia, #znalazła, #niemiec, #wolnego, | |
| Botów: 71.77 % | ||
|